Måleværktøjer til social ansvarlighed er vejen frem

Fra 2024 stiller EU nye rapporteringskrav til store virksomheder, som i højere grad skal tage socialt ansvar. – Det får betydning for de små og mellemstore virksomheder, siger Michael Birkebæk Jensen, partner i NewTech, KPMG

– Alle virksomheder kommer til at forholde sig til, hvordan de arbejder med såvel social ansvarlighed som miljø- og klimamål. Det gode er, at vi ser, at virksomhederne skaber værdi gennem dette arbejde.

Sådan siger Michael Birkebæk Jensen, partner, Head of products & ESG, KPMG, der nøje følger EU-reglerne og de skærpede ESG-rapporteringskrav fra 2024 i forhold til miljø og social ansvarlighed.

– Det kommer til at have stor betydning for den mængde af data, som alle virksomheder skal rapportere om, siger Michael Birkebæk Jensen.

Han fremhæver, hvordan de nye krav ikke udelukkende bliver noget, som store virksomheder skal forholde sig til.

– Den nye regulering får stor betydning for alle typer af virksomheder. For de store virksomheder skal også dokumentere deres værdikæde. Derfor er det vigtigt, at mindre samarbejdspartnere lever op til kravene om social ansvarlighed.

En ting er den lovgivning, vi kender til i dag. Noget andet er dén, som kommer.

– Diversitet og inklusion er hot. Mange virksomheder arbejder i dag med deres ESG-rapportering. Ikke bare fordi de skal, men fordi de finder det vigtigt, siger Michael Birkebæk Jensen

 

– Den nye regulering får stor betydning for alle typer af virksomheder. For de store virksomheder skal også dokumentere deres værdikæde. Derfor er det vigtigt, at mindre samarbejdspartnere lever op til kravene om social ansvarlighed.

Michael Birkebæk Jensen. Partner i NewTech, KPMG

Læs mere på: kpmg.dk

Hvordan måler man social ansvarlighed?

– Det første man som virksomhed skal spørge sig selv om er, hvor langt man er fra målet. Altså, hvor er vi i forhold til at leve op til vores krav? siger Michael Birkebæk Jensen.

Her kan man bruge en GAP-analyse. Det er en måde, hvorpå man identificerer forskellen mellem organisationens nuværende tilstand og det ønskede mål. Den belyser, hvilke ændringer der skal til, for at opfylde målene.

– Derefter skal man finde ud af, hvad der er vigtigt for én som virksomhed. Lad os antage, at en virksomhed ønsker at tage større socialt ansvar. Så opsætter virksomheden et mål og lægger en plan for at nå dertil.

Et konkret værktøj til at opsætte mål for sin virksomhed er at benytte den klassiske KPI-tilgang på området social ansvarlighed.

– En virksomheds high-level KPI kunne eksempelvis være et ønske om at tage et større socialt ansvar. En lavpraktisk low-level KPI med afsæt heri kunne så være, at 20 procent af de kommende medarbejdere skal ansættes fra kanten af arbejdsmarkedet.

Flere nyheder og presseomtaler  ›